Friday, August 20, 2004

 
10 Fitrah Manusia Cantik
Berikut adalah tips2 bagi menjadi manusia yang cantik. Jagalah kesihatan dan kebersihan diri selalu supaya tiada manusia lain yang menghina/memperlekehkan anda apabila anda sedang makan beramai-ramai bersama rakan anda di kedai mamak.


1. Membetulkan misai. Lelaki yang menyimpan misai harus memastikannya dalam keadaan terurus dan digunting apabila perlu agar ia sentiasa kelihatan kemas dan bersih. Jika perempuan tumbuh misai, maka wajiblah dibuang. Contoh ayat penghinaan : "Wei! menyampah betul lah aku tgk misai ko tu.. nah sikat!"

2. Menjaga janggut. Menyimpan janggut adalah salah satu daripada sunnah Rasulullah s.a.w. Bagaimana pun, dalam masa yang sama ia mesti dijaga rapi.
Contoh ayat penghinaan : "Eh! apsal janggut ko berterabur? bergulung2 plak tu..!"

3. Memendekkan kuku. Segala kotoran tidak melekat serta memudahkan air sembahyang sampai ke celah-celah kuku jika ia dipendekkan.
Contoh ayat penghinaan : "Huh! ko ingat kuku ko panjang, ko bleh jadi kaya ke?"

4. Membersihkan sendi tangan. Memastikan celah-celah jari serta tangan sentiasa digosok dan dibersihkan sebagaimana yang dianjurkan semasa mengambil wuduk.
Contoh ayat penghinaan : "Woi!! jgn pegang handphone aku.. susah aku nak samak nanti!"

5. Membersihkan sendi kaki. ia boleh dilakukan semasa mengambil wuduk atau semasa mandi.
Contoh ayat penghinaan : "Lari woi! lari! kaki busuk datang!!"

6. Kebersihan hidung. Dengan beristinsyaq atau menyedut air ke dalam hidung dan menghembuskannya. Selain membersih, ia juga mengelakkan sebarang penyakit yang berkaitan dengan hidung.
Contoh ayat penghinaan : "Wei! pengotor lah ko nie! taik hidung sampai terkeluar-keluar.."

7. Mencabut dan membersihkan bulu ketiak. Islam tidak menggalakkannya dicukur kerana ia akan menyebabkan bulu ketiak cepat tumbuh dan lebih kasar.
Contoh ayat penghinaan : "Panjangnya bulu ketiak!!"

8. Kebersihan mulut. Dengan menggosok gigi atau bersiwak ketika berwuduk, sebelum solat, ketika mulut berbau, ketika masuk rumah, bangun tidur dan ketika hendak belajar.
Contoh ayat penghinaan : "Diam! jgn bukak mulut!"

9. Mencukur bulu ari-ari. Islam tidak menggalakkan dicabut kerana akan mengendurkan otot-otot di sekitarnya.
Contoh ayat penghinaan : "Uish!! semaknya..."

10. Mencebuk air. (mandi dan membasuh bahagian sulit). Wanita diwajibkan berdehem semasa membuang air kecil agar ia tidak bersisa.
Contoh ayat penghinaan : -

• • • • •